Blog

Verliefd op een visie 

Door 

Elles

Al heel lang zit ik in allerlei IT-startup jury’s en dragon den’s voor hogescholen, universiteiten, maar ook voor de Computable. Ik doe dit omdat het mij inspireert. Vooral als zo’n jong bedrijfje een bevlogen visie heeft.

Bijvoorbeeld:
“… to bring the experience of independence to the visually impaired.”
Of:
“... jij, en jij alleen bepaalt, wie wat van je mag weten op internet Help mee het internet te veranderen. Terug te geven aan de gebruiker.”

Hoe tof zijn deze visies?
Een goede visie van een bedrijf moet je verliefd op kunnen worden. Mij lijkt het dat als je verliefd bent op de visie van het bedrijf, dat je hem niet meer vergeet. En dat er je ook alles aan gelegen is om dit voor elkaar te krijgen. Echt superbelangrijk voor een startup. De neuzen moeten dezelfde kant op om van startup naar scale-up te gaan.

Helaas is het vaak zo bij grote bedrijven die ver voorbij het scale-up stadium zitten dat er iets mis lijkt te gaan. Als je mensen vraagt wat nu precies de visie van hun bedrijf is, dan weten de meesten dat niet. Als mensen daadwerkelijk de belangrijkste resources zijn in je bedrijf, zoals zo vaak wordt beweerd, dan is het toch erg belangrijk dat al die mensen voor hetzelfde gaan? Ook bij grote bedrijven voorbij het scale-up stadium?

Trek voor de gein de analogie door naar een date
Goedendag, mijn naam is visie, en ik wil dat je verliefd om mij wordt. Ik verzeker je dat we samen een mooie toekomst hebben. Hierbij de powerpoint met bullets waarom ik het bij het rechte eind heb. De cijfermatige onderbouwing staat in de appendix. Ik denk dat ik voldoende heb bewezen dat wij een relatie met elkaar moeten hebben. Realiseer dit vergezicht met mij, dan zul je goed beloond worden voor je inzet.

En wat is die visie dan?

We will provide branded products and services of superior quality and value that improve the lives of the world’s consumers, now and for generations to come. As a result, consumers will reward us with leadership sales, profit and value creation, allowing our people, our shareholders and the communities in which we live and work to prosper.

Ja echt?! Dit heb ik niet verzonnen, dit is de missie van een bestaand bedrijf.
Nee… geef mij dan maar liever van die bevlogen visies waar ik verliefd op word. Binnenkort weer een dragon’s den. Ik kijk er nu alweer naar uit!