Blog

Kinderpostzegels & de digitale wereld 

Door 

Kim

Van woensdag 25 september tot en met dinsdag 2 oktober gingen weer ruim 160.000 kinderen door weer en wind de straat op voor de Kinderpostzegelactie 2019. Sinds 2017 kunnen de kinderen met een mobiele applicatie langs de deuren. Maar de digitale wereld staat nooit stil en daarom is dit jaar besloten de mobiele applicatie verder door te ontwikkelen en daar komt best veel bij kijken.

Weet u het nog? Vroeger gingen we met een formulier en envelop langs de deuren. De klant vulde het formulier in, je verzamelde het geld in de envelop en na verloop van tijd bezorgde je de bestelde producten bij degenen die deze hadden besteld. Sinds die tijd is er veel veranderd en heeft Kinderpostzegels een serieuze digitale transformatie ondergaan.

Bij zo’n digitale transformatie komen automatisch ook verschillende vraagstukken bovendrijven. Hoe stuur je bijvoorbeeld 160.000 kinderen de straat op met een mobiel device? 160.000 devices aanschaffen is financieel een onhaalbare investering. En hoe zorgen we voor de synchronisatie tussen het mobiele device en de andere systemen? Mensen verwachten in deze tijd dat er bij het bestellen meteen betaald kan worden, maar wordt het dan niet te lastig voor kinderen in de leeftijdscategorie 10-12 jaar. Deze en andere vragen deden Kinderpostzegels besluiten de hulp in te schakelen van Flores.nl.

Digitaal platform

In 2017 is aan Flores.nl gevraagd om te helpen het proces van bestelling tot levering te digitaliseren. In samenwerking met een aantal andere softwareleveranciers heeft Flores.nl een platform neergezet dat dit mogelijk maakt. Bratpack was verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de webshop, Merkle voor de mobiele apps, Matthat voor de logistieke afhandeling, e-Village voor de mail en sms-communicatie en Flores.nl voor de architectuur en de bouw van het platform om alle systemen goed met elkaar te laten communiceren.

Via het platform konden de bestellingen die het kind had opgehaald, thuis wanneer er verbinding met Wifi werd gemaakt, gesynchroniseerd worden. In 2018 is de mobiele app verder doorontwikkeld en werden diverse verbeteringen doorgevoerd. Wat ook bleek, is dat er bij de invoer van gegevens door de kinderen toch regelmatig (spel)fouten zaten. Het was dus gewenst om de invoer te verplaatsen van de scholier naar de koper. Daarom bedacht Flores.nl een methode om via een QR-code in de app dit mogelijk te maken. Wanneer de koper de QR-code scant, gaat deze naar een formulier op de eigen mobiele telefoon waar hij/zij verder de gegevens kan invoeren. Bovendien kan de koper nu ook direct de betaling afronden. Hiermee wordt de tijd die er tussen de bestelling en de afronding zit flink verkort.

QR-methode

Om uit te zoeken of deze QR-methode ook echt zou kunnen werken, werd besloten deze eerst goed te testen. Onder andere door de straat op te gaan en een aantal kinderen te vragen met een pilotversie van de app willekeurige volwassen kinderpostzegels te laten bestellen. Mooie bijkomstigheid was dat de kinderen spontaan het QR-proces gingen uitleggen aan de volwassen. Een goed voorbeeld dat ook aansluit bij de doelstellingen van Kinderpostzegels. Na deze succesvolle testfase werd de knoop definitief doorgehakt en het platform verder ontwikkeld voor de livegang met QR-codes.

Control lab
Iedereen en alles was er klaar voor. De zeer gepassioneerde medewerkers van Stichting Kinderpostzegels Nederland, namen plaats in het speciaal voor deze actie ingerichte control lab. Het control lab kun je zien als het helpcenter van waaruit problemen en vragen, via mail, telefoon en social media werden beantwoord en opgelost. Ook van de softwareleveranciers waren een aantal specialisten aanwezig om te monitoren of het systeem goed werkte. Daarnaast zaten ze klaar om ter plekke eventuele problemen op te lossen.

Livegang
Het was een spannend maar ook mooi moment toen woensdagmiddag 25 september om 12:00 uur de aftrap van de Kinderpostzegelactie 2019 was. Vrijwel direct stroomde de bestellingen het platform, met soms wel tientallen bestellingen per seconde, binnen. Op deze woensdagmiddag werden er zo’n 75.000 bestellingen verwerkt in het platform.

QR-methode goed ontvangen
Aan het einde van de eerste dag werd in 53 procent van de gevallen de QR-code gebruikt bij het plaatsen van een bestelling. Hiermee lag het gebruik hoger dan verwacht. De omwenteling in de digitale architectuur van het Kinderpostzegel verkoopproces is daarmee goed ontvangen.

Natuurlijk is op papier bestellen nog steeds de grootste bulk; scholen, ouders, kinderen willen niet met een app bestellen (alhoewel het aan de kinderen meestal niet ligt). Voor sommige bestellers aan de deur voelt een papieren doorslag nog steeds het meest vertrouwd. Dat zal vast in de toekomst minder worden, maar we weten dan zeker, bij Stichting Kinderpostzegels Nederland zijn ze er klaar voor. Wij zijn trots dat we ze daarbij mogen helpen.