Blog

is big beautiful? 

Door 

Elles

“Uit hoeveel man bestaat je bedrijf?”
“Ehhh… we zijn nu met 12.”
“Oh… leuk! Het houd je van de straat” (beleefd)

“We hebben 130 medewerkers.”
“Wauw, indrukwekkend!” (compliment, hier ga ik echt voor zitten, hoe doe je dat?)

Waarom is groot beter? Dat hoeft toch helemaal niet? Misschien hebben wij maar 12 man nodig om onze business goed te laten draaien. Wat is er mis met een klein bedrijf? Waarom moeten we zonodig groeien?

Kleine bedrijven kunnen gewoon dingen efficiënter doen door IT slim in te zetten.

Kleine bedrijven dromen ervan om groter te worden. Binnen grote bedrijven wordt er vooral geklaagd dat het zo log is geworden en dat de flexibiliteit is verdwenen. Die zouden graag onze flexibiliteit willen hebben. De flexibiliteit van een klein bedrijf. Alles duurt een eeuwigheid, dat merken wij ook bij onze grotere potentiële klanten. Eer er een besluit is genomen, dan ben je alweer ettelijke business cases, investeringsbeslissingen, vakanties en vergaderingen verder.

En toch doe ik er ook aan mee. Ook ik heb boter op mijn hoofd ;-)
Elke keer als er een potentiële klant over de vloer komt, dan trommel ik iedereen die maar enigszins betrokken is op om die dag op kantoor te komen. Ik zorg ervoor dat de mensen die echt in dienst zijn, niet opeens buiten de deur zitten of thuis aan het werk zijn.

En ons Kantoor… Ik zit nu in prachtig licht en ruim kantoor aan het IJ. Een heel inspirerende en prachtige omgeving met de mooiste meubels.

Dat was niet zo toen ik in een vorig leven van een start-up de manager werd. Heel veel processen, meubels, mappen en troep. Dat kwam omdat een groot bedrijf een meerderheidsaandeel had in die start-up en hun processen hadden geprojecteerd op het kleine bedrijfje. En we zaten in een eigen kantoor waar heel veel troep lag, dat schijnt te horen bij het ontwikkelen van hardware met ICT?! Een echte ICT-vuilnisbelt.

We hadden ook veel meer juridisch geneuzel. Drie hele dikke documenten van wel meer dan 100 pagina’s over hoe het grote bedrijf met ons samenwerkte en wat wij moesten doen en binnen welke processen wij moesten passen. Dan weet je eigenlijk al, het zit niet goed. Als je elkaar in de grond al niet vertrouwd, dan moet je ophouden.

En dat gebeurde dus ook. De oorspronkelijke aandeelhouders, degenen die het idee hadden gehad, kochten hun aandelen terug en die start-up werd weer een onafhankelijk, klein maar fijn bedrijfje.

Maar wel met teveel mensen, want die processen hadden we nu natuurlijk niet meer. En als je groot bent geworden, dan is het heel moeilijk om weer klein te worden. Dat kan alleen maar door mensen te ontslaan, en dat moest ik toen ook doen. En dat beschadigt moraal en het verandert toch weer de manier hoe je business doet.
Het kost dan tijd om weer dat kleine maar fijne team te worden.

Gelukkig zit ik nu weer bij een klein bedrijf. En… geen overbodige troep meer. We werken licht en flexibel. En dat voelt heel goed in mijn hoofd. Het geeft heel veel ruimte.
Hoe meer troep, des te meer zorgen. En ook, hoe meer mensen die zich niet bezighouden met de essentie van de business, des te meer ontevredenheid.

Bottomline, groei in het aantal medewerkers moet geen doel op zich zijn. Je moet eigenlijk alleen mensen aannemen als het ergens pijn gaat doen.
En dat geldt voor alles. Huur, kosten, IT infrastructuur, meubels, voorraad, etc. Als het nog geen pijn doet, dan heb je het dus niet nodig.

Wij zijn er trots op dat we een klein bedrijf zijn! Big is not beautiful!
En maandag… dan komt er weer een potentiële klant, en dan trommel ik gewoon iedereen weer op, net zo makkelijk! 😉